AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

21.10.2018
Ειδήσεις

Ο καιρός μας

836ANTONIOU

Γράφει η Αναστασία Αντωνίου - Τσίγκρη

Εικαστικός - Ζωγράφος

Το σχέδιο ενός παιδιού αποτελεί ένα ποιοτικό και πολύ χρήσιμο εργαλείο προκειμένου να παρατηρήσουμε και να αξιολογήσουμε χαρακτηριστικά και πτυχές της προσωπικότητας του αλλά και έναν πολύτιμο οδηγό για τις σκέψεις και τα συναισθήματα που αυτό βιώνει.
Μέσα από αυτό... το παιδί αφηγείται την προσωπική του ιστορία, μας εξομολογείται τους φόβους του εκείνα που αγαπά καθώς και την μορφή σχέσεων που αναπτύσσει με τους σημαντικούς άλλους.

Η μουντζούρα

Η μουντζούρα είναι μια παλινδρομική κίνηση, στη συνέχεια περιστροφική που προσδιορίζεται στην αρχή από μια κεκαμενη κίνηση που της δίνει κεντρομόλο διεύθυνση αντίθετη προς τους δείκτες του ρολογιού.
Το μουντζούρωμα που στην αρχή γίνεται μόνο για την ηδονή της κίνησης είναι πάνω από όλα κινησιακή δραστηριότητα, μόνο αργότερα όταν το παιδί παρατηρεί ότι η κίνηση παράγει κάποιο ίχνος θα ξαναρχίσει αυτή τη φορά για την ικανοποίηση που του δίνει το αποτέλεσμα.
Η αποφασιστική στιγμή είναι όταν ένα παιδί ανακαλύψει την αιτιακή σχέση ανάμεσα στην κίνηση του μουντζουρώματος και την διατήρηση του ίχνους. Πρόκειται για την απαρχή της θεληματικής γραφής.
Τα στάδια εξέλιξης της παιδικής γραφής είναι 4.
1) Τυχαίος ρεαλισμός
Αρχίζει γύρω στα 2 χρόνια σημαίνοντας το τέλος της λεγόμενης περιόδου μουντζουρώματος. Το παιδί που άρχιζε να χαράζει σημεία χωρίς καμία απεικονιστική διάθεση ανακαλύπτει τυχαία μια μορφική αναλογία ανάμεσα σε ένα αντικείμενο και στο σημείο που αναδρομικά λοιπόν ονοματίζει το σχέδιο του.
2) Αποτυχημένος ρεαλισμός
Το παιδί έχοντας ανακαλύψει την ταυτότητα μορφής-αντικειμένου προσπαθεί να αναπαράγει την μορφή αρχίζει τότε μια φάση εκμάθησης που χαρακτηρίζεται από ανησυχίες και επιμέρους επιτυχίες.
3) Διαχρονικός ρεαλισμός
Στα τέσσερα χρόνια αρχίζει για το παιδί το κύριο στάδιο που θα διαρκέσει ως τα 10 και 12. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι το παιδί σχεδιάζει το αντικείμενο όχι όπως το βλέπει αλλά όπως το ξέρει.
Καταφεύγει σε δυο μεθόδους την επιπέδωση η περιστροφική προβολή και την διαφάνεια που οφείλεται στο γεγονός ότι το παιδί αναμιγνύει διάφορες οπτικές γωνίες.
4) Οπτικός ρεαλισμός
Συνήθως στα 12 και ορισμένες φορές από τα 8 έχουμε το τέλος του παιδικού σχεδίου που σφραγίζεται από την ανακάλυψη της προοπτικής και την υποταγή στους νόμους της. Έχουμε έτσι ένα φτώχεμα ένα σταδιακό αποστέγνωνα του σχεδίου που χάνει το χιούμορ του και τείνει να συναντήσει τις παραγωγές των ενηλίκων.
Μέσα λοιπόν από αυτά τα 4 στάδια εξέλιξης της παιδικής γραφής αναγεννάται ένας καλλιτέχνης. Είναι το παιδί που δίνει την εγγύηση για ένα μέλλον γεμάτο χρώματα.