AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

17.07.2018

Ο καιρός μας

836ANTONIOU

Γράφει η Αναστασία Αντωνίου - Τσίγκρη

Εικαστικός - Ζωγράφος

Το κείμενο μου αφορά στη συμβολή διαφόρων ειδών τέχνης (θέατρο-μουσική- ζωγραφική-χορός-κουκλοθέατρο κτλ) στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μέσα από τις τέχνες προσφέρονται ευκαιρίες για ευαισθητοποίηση των αισθήσεων, καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικής σκέψης εισάγοντας το άτομο στις αξίες του πολιτισμού.
Μέσα από μια περιπλάνηση στον κόσμο της τέχνης στόχος είναι να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα όπου ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιεί ως εργαλεία για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού.
Εξετάζοντας την σχέση της εκπαίδευσης με την τέχνη μπορούμε να προσεγγίσουμε την τελευταία με δυο διαφορετικούς τρόπους.
Α) Ο πρώτος βλέπει την τέχνη ως έναν αυτόνομο κλάδο μια ξεχωριστή κοινωνικο-πολιτισμική πρακτική που λειτουργεί ως αντικείμενο διδασκαλίας και μπορεί να προσφέρει γνώση.
Β) Η δεύτερη οπτική αντιμετωπίζει την τέχνη ως εκπαιδευτικό εργαλείο που χρησιμοποιείται για την επίτευξη παιδαγωγικών στόχων και γνωσιακών δεξιοτήτων.
Εδώ η τέχνη παράγεται και χρησιμοποιείται από τους ίδιους τους μαθητές για την αυθόρμητη έκφραση των συναισθημάτων τους μέσα από ήχους, χρώματα, κινήσεις και εικόνες.
Μια τέτοια προσέγγιση είναι η πλέον δεδομένη θεώρηση της λειτουργίας της τέχνης που θεωρεί πως η καλλιτεχνική δημιουργία είναι ταυτόσημη με την προσωπικότητα του ατόμου αναδεικνύοντας έτσι τον χαρακτήρα της.
Από όλες τις τέχνες θα επικεντρωθούμε συγκριμένα στην ζωγραφική αναδεικνύοντας τα οφέλη της ως μάθημα που διδάσκεται με διάφορα ονόματα στις δυο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Α) Η καλλιέργεια της οπτικής ευαισθησίας, που είναι ιδιαίτερα σημαντική για την όλη προσωπικότητα του παιδιού.
Η αυξημένη παρατήρηση που απαιτείται για να ζωγραφίσει το παιδί ένα αντικείμενο είναι πολλαπλά χρήσιμη.
Η καταγραφή με το σχέδιο επιτρέπει στο παιδί τον έλεγχο των αποτελεσμάτων της παρατήρησης και έτσι η παρατηρητικότητα του οξύνεται και γίνεται λειτουργικότερη.
Β) Η άσκηση του χεριού, ώστε να μπορεί να μεταφέρει τα οπτικά αυτά ερεθίσματα σε εικαστικές μορφές.
Γ) Η ζωγραφική απεικόνιση του κόσμου προσφέρει στο παιδί διπλή ικανοποίηση και χαρά, αίσθημα κατάκτησης του ζωγραφιζομένου -απεικονιζόμενου αντικειμένου καθώς το αντικείμενο γίνεται δικό του δημιούργημα.
Έπειτα είναι το σημαντικότερο που δίνει την βαθύτερη ικανοποίηση της δημιουργικής πράξης.
Η δημιουργία είναι από τα κυριότερα αισθήματα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Είναι ουσιώδες συστατικό της. Είναι από τα υπόγεια ρεύματα που συνδέουν την αρχή και το τέλος.
Εξετάζοντας λοιπόν τα οφέλη της σχέσης των τεχνών στην εκπαίδευση από μια συνολική σκοπιά διαπιστώνεται ότι δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να καλλιεργήσει τις γνωστικές δεξιότητες αφού χρησιμοποιείται ο προφορικός και γραπτός λόγος.
Του δίνεται η ικανότητα να χρησιμοποίει την φαντασία και την δημιουργικότητα του, να παρατηρεί, να ακούει, να διαβάζει και γενικά να εξερευνά τον κόσμο από ποικίλες οπτικές γωνίες.
Κατανοεί έννοιες και ιδέες, αναπτύσσει κοινωνικές πολιτιστικές και συναισθηματικές δεξιότητες, εδραιώνεται η εμπιστοσύνη - προωθείται ο γόνιμος διάλογος.
Αποτελεί λοιπόν πρόκληση για εμάς τους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουμε ένα πρόσφορο έδαφος στο όποιο θα μπορούμε να καλλιεργήσουμε τον διάλογο μεταξύ της εκπαίδευσης της τέχνης και του παιδευτικού ρόλου στη ζωή του παιδιού.
Ναι η τέχνη διδάσκει και διδάσκεται.