AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

25.07.2017

Ο καιρός μας

803georgakis

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να παραδεχτούμε στη σημερινή συνάντηση προκειμένου αυτή να έχει ουσία και όχι να καταλήξει μια συγκέντρωση όπου θα μοιραστούμε μεταξύ μας την βεβαιότητα του αναμφισβήτητων φυσικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας, είναι το γεγονός ότι δεν έχουμε τουριστικό προϊόν.
Με την παραδοχή αυτή θα είναι ευκολότερο το να οδηγηθούμε σε ένα ρεαλιστικό σχέδιο που θα οδηγήσει στην πολυπόθητη τουριστική ανάπτυξη και θα αποφύγουμε όσο μπορούμε την παγίδα των ευχολογίων. Τι σημαίνει όμως δεν έχουμε τουριστικό προϊόν; Σημαίνει ότι δεν έχουμε την οργάνωση εκείνη, είτε σε επίπεδο Δήμου είτε σε επίπεδο ιδιωτών για την παροχή ολοκληρωμένων τουριστικών υπηρεσιών. Τουριστικό προϊόν, σημαίνει τη δημιουργία διαρκών συνθηκών επισκεψιμότητας και συνεχούς προβολής σε κοινά εκτός της ευρύτερης περιοχής. Η κυριότερη αιτία της τουριστικής φήμης μας (εκτός από τους καλοκαιρινούς προορισμούς Αλεποχωρίου – Κινέτας) είναι οι εκδηλώσεις κάποιων εθίμων. Είναι γεγονός όμως ότι πλέον δειλά αρχίζουν να διοργανώνονται κάποια αθλητικά event (αγώνας λιμένων, aquathlon, διάφοροι αγώνες δρόμων) τα οποία απευθύνονται σε εξειδικευμένο κοινό και είναι πολύ νωρίς να πούμε ότι έχουν φέρει κάποιο αποτέλεσμα τουριστικής ανάπτυξης. Η αδυναμία αυτών των διοργανώσεων είναι ότι γίνονται μεμονωμένα και όχι υπό ένα συνολικό πλαίσιο που θα φέρει ένα πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Η πρώτη κατά την άποψη μου σοβαρή προσπάθεια τουριστικής προβολής της πόλης σαν ενιαίο σύνολο (και τολμώ να πω ότι είμαι υπερήφανος για την υλοποίηση της καθώς είναι εξ ολοκλήρου δική μου ιδέα, την οποία υλοποίησε σε πολύ υψηλό επίπεδο ο Κώστας Μιχάλαρος και την υιοθέτησε, προς τιμή του, ο πρόεδρος της ΔΗΚΕΔΗΜΕ Σπύρος Κορώσης) είναι η ιστοσελίδα visitmegara στα πρότυπα μεγάλων πόλεων του εξωτερικού, όπου εκεί παρέχονται πληροφορίες για κάθε είδους τουριστική δράση.
Πρέπει επίσης να καταγράψουμε και να αναλύσουμε τι οφέλη προσδοκούμε από την τουριστική ανάπτυξη. Περιμένουμε άμεσα οικονομικά οφέλη για το δήμο ή άμεσα οικονομικά οφέλη για τις επιχειρήσεις και έμμεσα από αυτές οφέλη για το δήμο; Κατά την άποψη μου η στόχευση πρέπει να είναι αμιγώς προς τις επιχειρήσεις διότι η αύξηση των εσόδων τους θα επιφέρει αύξηση των εσόδων από δημοτικά τέλει και φόρους, θα επιφέρει θέσεις απασχόλησης άρα λιγότερα βάρη στο δήμο. Προς την κατεύθυνση αυτή είναι προσανατολισμένες οι προτάσεις μας. Με μια μικρή ανάλυση θα δούμε ότι ο δήμος δεν είναι εύκολο να αποκομίσει άμεσα οικονομικά οφέλη παρά μόνο έμμεσα μέσω των εισφορών των επιχειρήσεων (τέλη επί ακαθαρίστων εσόδων, τέλη κοινοχρήστων χώρων, τέλη από διαφημίσεις κλπ).
Η ουσία των παρακάτω προτάσεων είναι η δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων, για την υλοποίηση μιας μόνιμης και διαρκούς στρατηγικής στην κατεύθυνση της τουριστικής ανάπτυξης. Αντίθετα από την παρουσίαση- καταγραφή εξειδικευμένων προτάσεων διαφόρων ειδών τουρισμού (όπως π.χ. θρησκευτικός, περιπατητικός, καταδυτικός, πολιτιστικός, αθλητικός και λοιπά), η οποία απαιτεί διαρκή μελέτη της αγοράς-στόχου, συγκεκριμενοποίηση δράσεων και εξειδίκευση ενεργειών προβολής, κρίνεται πιο ουσιαστική η υιοθέτηση πολιτικών που θα επιτρέψουν να γεννηθεί και να αναπτυχθεί ένα κύμα τουριστικής επισκεψιμότητας της περιοχής μας. Οι πολιτικές αυτές, πρέπει να έχουν μακροχρόνιο ορίζοντα, να γίνουν κοινά αποδεκτές και να είναι αυτόνομες έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η υλοποίηση τους ανεξάρτητα από την εκάστοτε διοίκηση, η οποία όμως σαφώς και θα έχει δικαίωμα να τις εμπλουτίζει σύμφωνα με το όραμα της.
Έτσι παρουσιάζονται παρακάτω 3 θεσμικές κυρίως παρεμβάσεις – πυλώνες που θα υπηρετήσουν την παραπάνω λογική της υιοθέτησης μιας ευρύτερης στρατηγικής αρχικά της δημιουργίας ενός τουριστικού προϊόντος και έπειτα την ανάπτυξη του.

Σχέδιο προτάσεων μονίμου χαρακτήρα:

1) Σύσταση αυτοτελούς φορέα τουρισμού με συγκεκριμένο προϋπολογισμό, στόχους, ετήσιο πρόγραμμα δράσης(επαφές με τουριστικά γραφεία, σχεδιασμός συγκεκριμένου τουριστικού, καμπάνιες προβολής συμμετοχή σε εκθέσεις, εκμετάλλευση συνδυαστικών εισιτηρίων επίσκεψης αρχαιολογικών χώρων- μουσείων, δημιουργία application, τουριστικοί οδηγοί κλπ, πώληση αναμνηστικών από αντίγραφα αρχαιολογικών χώρων), στελεχωμένο με 2 άτομα από τον κλάδο των τουριστικών επιχειρήσεων και νέων τεχνολογιών. Κόστος 35.000-40.000€ (περιλαμβάνει προϋπολογισμό μισθοδοσίας 2 ατόμων, συμμετοχή σε ετήσια έκθεση τουρισμού, διαφημιστικές ενέργειες)
2) Πρόσληψη προσωπικού για τη συνεχή λειτουργία των 2 κυρίων αρχαιολογικών χώρων (μουσείο, Κρήνη Θεαγένους) προκειμένου να είναι διαρκώς ανοικτά και επισκέψιμα. Προϋπολογισμός 20.000-25.000€
3) Μόνιμη σύνδεση της αστικής συγκοινωνίας με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και δρομολόγια σε Πάχη – Βαρέα, (το Αλεποχώρι εξυπηρετείται με το ΚΤΕΛ και η Κινέτα με τον προαστιακό). Απασχόληση σε 16ωρη ημερήσια βάση οδηγών. Κόστος 35.000-40.000€ για τη μισθοδοσία των οδηγών και περίπου 30.000€ για καύσιμα.

Συνολικό ετήσιο κόστος μόνιμων παρεμβάσεων : 120.000€ - 135.000€

1) Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το παράλιο μέτωπο της Βαρέας: Πόλος έλξης και διεθνή προώθηση (Αλεποχώρι – Κινέτα θα προτάξουν το φυσικό κάλλος)

2) Μετονομασία της παραλίας Βαρέα σε όνομα πιο φυσικό και ελκυστικό π.χ. παραλία Αρμύρας. Αποκόβεται μια αναφορά σε ένα επιβαρυμένο οικολογικά παρελθόν και σηματοδοτεί μια νέα αρχή της καθαρής θάλασσας και αποκτά ένα πιο ελκυστικό όνομα για προβολή εκτός της πόλης.

Χρηματοδότηση του σχεδίου:
1) Έσοδα (2015) του Δήμου που προέρχονται αμιγώς από τη λειτουργία επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εστίασης (που ωφελούνται άμεσα από την τουριστική ανάπτυξη): 166.773€
2) Δαπάνες του Δήμου που κρίνονται ελαστικές(μισθώματα στέγασης διαφόρων υπηρεσιών, αμοιβές αιρετών, έξοδα κίνησης): 109.900+106.900+7.200 = 224.000€
3) Επιχορήγηση Δήμου για λειτουργία ΔΗΚΕΔΗΜΕ(2015): 813.200€
Άρα, διοχετεύουμε αμιγώς τα έσοδα από τις επιχειρήσεις εστίασης(ανταπόδοση) και περικόπτουμε αντίστοιχα από το σύνολο των 2+3 (Περικοπές των ανωτέρω κατά 10%)