AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

10.12.2018

Ο καιρός μας

857SKLABOYNOS

Με μεγάλη έκπληξη, στις αρχές του Ιουλίου, πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα σε διάφορα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα σχετικά με τον σχεδιασμό, που έχει ξεκινήσει να γίνεται, ώστε να λειτουργήσει μητροπολιτικό υδατοδρόμιο στην Ελευσίνα. Πρόκειται για μια επένδυση πολλών εκατομμυρίων ευρώ, που προβλέπει την κατασκευή, ενός άρτια εξοπλισμένου υδατοδρομίου με υπερσύγχρονους και μοντέρνους χώρους υποδοχής, υψηλής αισθητικής γραφεία και μιας σύγχρονης ιατρικής μονάδας με ασθενοφόρο για άμεση διακομιδή ασθενών στα νοσοκομεία της Αττικής. Επίσης την ίδια στιγμή προβλέπεται, ότι θα λειτουργήσουν διάφοροι νέοι χώροι εστίασης, εμπορικά κέντρα και πολυχώροι για διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Στόχος είναι η Ελευσίνα να γίνει το μεγαλύτερο κέντρο αερομεταφορών θαλάσσης στην Ελλάδα

Η δημιουργία του υδατοδρομίου προέκυψε έπειτα από την συνεργασία του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ) και της εταιρίας Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε/ HellenicSeaplanesS.A. Ως στόχος τέθηκε η δημιουργία ενός θαλάσσιου αερολιμένα υψηλών προδιαγραφών, που θα εξυπηρετεί ανάγκες Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, ενώ συγχρόνως προσφέρει τα μέγιστα και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας της πόλης της Ελευσίνας, εξαιτίας των περιφερειακών θέσεων εργασίας που θα προκύψουν. Και οι δύο πλευρές θεωρούν, πως η Ελευσίνα μπορεί, να γίνει ο κεντρικός πυρήνας του δικτύου αερομεταφορών της Αττικής, διότι διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα που εστιάζονται κυρίως στην εύκολη πρόσβαση μέσω της Αττικής Οδού και του προαστιακού σιδηρόδρομου.

Υπήρχε μελέτη του 2013 για δημιουργία του υδατοδρομίου στα Μέγαρα

Αξίζει να αναφέρουμε και να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες μας, πως η μελέτη αυτή, για δημιουργία υδατοδρομίου στην Αττική, είχε ξεκινήσει από στελέχη της εταιρίας Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε από το 2013, και έτεινε στη δημιουργία υδατοδρομίου στην Πάχη Μεγάρων. Αυτή η ιδέα αποτέλεσε πρωτοβουλία του τότε Γενικού Γραμματέα του δήμου επί διοικήσεως Γιαν. Μαρινάκη, του κ. Παν. Σκλαβούνου, ο οποίος είχε ανακινήσει τα πάντα ούτως ώστε να πραγματοποιηθεί η μελέτη από τους υπευθύνους της εταιρίας. Στην περίπτωση που προχωρούσε αυτή η κατασκευή, είναι εύκολα κατανοητό από όλους, πως θα είχαμε να κάνουμε με ένα μεγάλο κόμβο δικτύων αερομεταφορών, αφού στην πόλη των Μεγάρων υπάρχει, πέραν του αεροδρομίου της Αεροπορίας Στρατού και αυτό της Πολιτικής Αεροπορίας. Επομένως τα Μέγαρα θα ήταν το επίκεντρο όλης της Ελλάδας στις αερομεταφορές παντός είδους, δίνοντας μια νέα πνοή στη διασύνδεση όλης της χώρας. Όσο για τα οφέλη, αυτά θα ήταν τεράστια για την πόλη των Μεγάρων τόσο σε επίπεδο οικονομικής ανάπτυξης όσο και σε επίπεδο ποιότητας ζωής αλλά και πρεστίζ των Μεγάρων.

857YDRPLANA

Τα πλεονεκτήματα της επιλογής της Πάχης

Γιατί όμως τότε είχε επιλεγεί η Πάχη; Η απάντηση στο ερώτημα έχει σχέση κυρίως με την ευκολία της πρόσβασης. Και αυτό γιατί η πρόσβαση μέσω Μεγάρων είναι πιο εύκολη και πιο άμεση διότι τα Μέγαρα διαθέτουν δικό τους σταθμό προαστιακού σιδηρόδρομου ενώ η Ελευσίνα «δανείζεται», θα λέγαμε κατά κάποιον τρόπο, αυτόν της Μαγούλας. Επίσης από την άλλη πλευρά η απόσταση μεταξύ Μεγάρων - Σπάτων, όπου βρίσκεται το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», μέσω της Αττικής Οδού και της Νέας Εθνικής Οδού καλύπτεται μέσα σε σχετικά λίγη ώρα. Επιπροσθέτως, ένα άλλο βασικό πλεονέκτημα της περιοχής των Μεγάρων είναι, ότι βρίσκονται μακριά από τον δεσμευμένο εναέριο χώρο του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», στον οποίο η Ελευσίνα συμπεριλαμβάνεται.

Άμεσες οι κινήσεις της τότε διοίκησης Μαρινάκη

Μετά την υπογραφή του Νόμου 4146/18-4-2013 περί λειτουργίας υδροπλάνων και υδατοδρομίων δημιουργήθηκε – όπως προαναφέραμε - ένα ρεύμα τεράστιου ενδιαφέροντος για επενδύσεις μεγάλων διεθνών εταιριών στο χώρο των υδροπλάνων στην Ελλάδα. Ο τέως Δήμαρχος Μεγάρων Γιαν. Μαρινάκης μαζί με τον Παν. Σκλαβούνο, δρώντας τότε άμεσα, μετά την υπογραφή του νόμου, το Μάη του 2013, ήρθαν σε επαφή με στελέχη της εταιρίας Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε, τα οποία, τον Ιούνιο του 2013, προχώρησαν σε χαρτογράφηση της περιοχής και έμειναν έκπληκτα από τα δεδομένα, που τους προέκυψαν.

«Ο δρόμος για την κατασκευή μητροπολιτικού υδατοδρομίου είχε ανοίξει»

Προς επιβεβαίωση μάλιστα των προηγουμένων και θέλοντας να έχουμε περισσότερα στοιχεία για το ρεπορτάζ μας, επισκεφθήκαμε στο γραφείο του τον κ. Σκλαβούνο, που μας έκανε γνωστό πως 20 ημέρες μετά την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ για την αδειοδότηση υδατοδρτομίων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού και δημόσιου δικαίου, προσωπικά ο ίδιος, ασχολήθηκε με το θέμα, όντας Γενικός Γραμματέας του Δήμου. Έτσι ξεκίνησαν οι επαφές με την εταιρία Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε., οι οποίες ήταν σε προχωρημένο στάδιο.
Ο κ. Σκλαβούνος μας αποκάλυψε, πως η εταιρία στην αρχή ήθελε, να κατασκευάσει το μητροπολιτικό υδατοδρόμιο στη Μαρίνα του Φλοίσβου, προχωρώντας στην δημιουργία διαφόρων περιφερειακών υδατοδρομίων ανά την Ελλάδα και μέσα σε αυτά εντάσσονταν και τα Μέγαρα. Όμως για διαφόρους λόγους, η λύση αυτή απορρίφθηκε και «άνοιξε» ο δρόμος για την κατασκευή μητροπολιτικού υδατοδρομίου στα Μέγαρα.

«Εντυπωσιασμένοι από το μόλο του Αγίου Νικολάου»

Ακολούθησε τότε η μελέτη και έγινε πρόταση για τη δημιουργία υδατοδρομίου στο Δήμο Μεγάρων και πιο συγκεκριμένα στην Πάχη. Μάλιστα, οι επικεφαλής ανάπτυξης της εταιρίας Ευ. Ζαγοράκης και Δημ. Μουρίκης είχαν αναλύσει με μεγάλη ακρίβεια, στον τότε Δήμαρχο Γιαν. Μαρινάκη, όλες τις λεπτομέρειες αυτού του μεγάλου εγχειρήματος για την πόλη καθώς και όλες τις συνέργειες, που μπορούν να αναπτυχθούν με το αεροδρόμιο της Πολιτικής Αεροπορίας, που απέχει μικρή απόσταση από το λιμάνι της Πάχης. Τα στελέχη της εταιρίας είχαν εντυπωσιαστεί ιδιαίτερα με τον έμπροσθεν πέτρινο μόλο του Αγίου Νικολάου, διότι η συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή διαθέτει ένα από τα καταλληλότερα στην Ελλάδα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, που πρέπει να έχει ένα κατάλληλο και λειτουργικό υδατοδρόμιο για αποθαλάσσωση και προσθαλάσσωση υδροπλάνων. Όπως δήλωσε ο κ. Σκλαβούνος, προβλέπονταν για αρχή τρεις θέσεις ελλιμενισμού υδροπλάνων, οι οποίες στην πορεία του χρόνου θα αυξάνονταν. Επιπλέον, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, Νικόλας Χαραλάμπους είχε χαρακτηρίσει τότε εξαιρετικό το σημείο του Αγίου Νικολάου, αφού με την ύπαρξη του πολιτικού αεροδρομίου σε τόσο πολύ μικρή απόσταση από τη θάλασσα θα μπορούσε να δημιουργηθεί άμεση βάση συντήρησης των υδροπλάνων διότι υπάρχουν ήδη έτοιμες εγκαταστάσεις. Τέλος υπήρχε άπλετος χώρος για δημιουργία εγκαταστάσεων στάθμευσης οχημάτων και αναμονής των επιβατών.

Το πολιτικό κόστος «πάγωσε» το θέμα

Και ενώ όλα αυτά συνέβαιναν το 2013, στις εκλογές που ακολούθησαν το Μάη του 2014, ο Γιαν. Μαρινάκης ηττήθηκε. Η υπόθεση σχετικά με το υδατοδρόμιο στα Μέγαρα, ήρθε στα χέρια της νέας υπό τον κ. Γρ. Σταμούλη διοίκησης. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, με εντολή του δημάρχου την ευθύνη ανέλαβε ο Ναύαρχος Ε.Α. και προσωπικός φίλος του κ. Σταμούλη Γ. Μουσταίρας, ενώ δημιουργήθηκε συγχρόνως μια επιτροπή από τον Αγγ. Μαραζιώτη και τον υπηρεσιακό παράγοντα Παν. Κεφαλόπουλο, που δεν είχε, όπως μας ξεκαθάρισε ο κ. Σκλαβούνος, ως βασική της ασχολία μόνο τη κατασκευή του υδατοδρομίου των Μεγάρων αλλά ασχολούνταν γενικά με τα λιμάνια και τις διεκδικήσεις διαφόρων παραθαλάσσιων δραστηριοτήτων στην Πάχη και τη Νέα Πέραμο από τον ΟΛΕ. Έτσι το θέμα «πάγωσε» επειδή όπως φημολογούνταν αντέδρασαν οι αλιείς της περιοχής αφού η δημιουργία υδατοδρομίου, θα τους δημιουργούσε πρόβλημα στη δουλειά τους.

«Η διοίκηση Σταμούλη δεν έχει όραμα για τέτοια μεγάλα έργα»

Στη συζήτηση που είχαμε με τον κ. Σκλαβούνο, δεν δίστασε να μας πει την άποψη του για την σημερινή διοίκηση του δήμου. «Η διοίκηση Σταμούλη δεν έχει όραμα για τέτοια μεγάλα έργα», είπε με εμφατικό τόνο στη χροιά της φωνής του και συνέχισε λέγοντας πως «όραμα τους είναι να γεμίζουν τις λακκούβες με άσφαλτο και τίποτε άλλο». Συνεχίζοντας υποστήριξε πως η διοίκηση Σταμούλη δεν έχει διεκδικήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση «ούτε ένα ευρώ» και πρόσθεσε πως «από τότε που ο κ. Σταμούλης και οι συνεργάτες του έγιναν διοίκηση δεν έχουν κάνει ούτε μία πρόταση ουσίας». Κλείνοντας και με αφορμή ακόμη ένα άλλο σημαντικό έργο που προέκυψε είπε: «τελευταία καρπώνονται και τη δημιουργία βρεφονηπιακού σταθμού στον Αη Γιάννη το Χορευταρά, χωρίς να λένε όμως ότι αποτελεί μελέτη της διοίκησης Μαρινάκη από το 2013».

Δεν πρέπει να πάει χαμένη η ευκαιρία

Θέλουμε να πιστεύουμε πως ακόμη δεν έχει χαθεί τίποτα. Γι’ αυτό και επιβάλλεται οι υπεύθυνοι των μελετών να επανεξετάσουν την υπόθεση της δημιουργίας του υδατοδρομίου στα Μέγαρα, διότι μόνο οφέλη μπορεί να έχει και για τις δύο πλευρές. Γι’ αυτό θα πρέπει όλοι οι φορείς και οι τοπικές αρχές των Μεγάρων να συνεργαστούν, ώστε να ξαναμπεί στο παιχνίδι της διεκδίκησης, η λύση και της πόλης των Μεγάρων.
Δεν είναι δυνατόν, όλες οι πόλεις, να αποκομούν από παντού οφέλη, τα Μέγαρα να «κοιμούνται», επειδή αυτό επιτάσσει το πολιτικό κόστος. Η Ελευσίνα για παράδειγμα έχει κερδίσει το 85% σχεδόν του παραλιακού μετώπου από τον ΟΛΕ και ακολουθεί ο Ασπρόπυργος. Δυστυχώς μόνο τα Μέγαρα μένουν πίσω και θεωρούμε, πως έχει να κάνει με καθαρά οικονομικούς λόγους, αφού από τα Μέγαρα ως τη Νέα Πέραμο ο ΟΛΕ κερδίζει πολλά λεφτά από τους χώρους εστίασης.
Θα χαρακτηρίζαμε την υπόθεση ως μια μοναδική ευκαιρία για τον τόπο να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας, αλλά και η τουριστική ανάπτυξη. Θα πρέπει όλοι οι φορείς να λειτουργήσουν συνεργατικά και να δουν με θετικό μάτι το πλήθος των κερδών, που αναμένονται από τη λειτουργία του υδατοδρομίου.
Σκοπός μας μέσω του ρεπορτάζ είναι να αφυπνίσουμε τους πάντες και όχι να αναλύσουμε το ποιος φταίει που η πόλη από… κερδισμένη βρέθηκε χαμένη! Σαν εφημερίδα αλλά και ως πολίτες, που αγαπάμε το δήμο μας, ελπίζουμε και θεωρούμε αναγκαία τη συμπόρευση και τη θετική συμβολή όλων των φορέων της περιοχής, προκειμένου τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη να έχουν πάγιο και δυναμικό χαρακτήρα και να διαχυθούν σε όσο είναι δυνατό ευρύτερο κύκλο επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Είναι μια μεγάλη ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη.