AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

17.07.2018

Ο καιρός μας

848ARXONTOXORIATHS01

Με αφορμή την πρεμιέρα της περίφημης κωμωδίας του Μολιέρου, ο «Αρχοντοχωριάτης», στις 18 Μάη 2018, στο Στρατουδάκειο Πολιτιστικό Κέντρο, για μια σειρά οχτώ παραστάσεων, από την ερασιτεχνική θεατρική ομάδα Μεγαριτών, η Αιχμή φιλοξενεί, αυτή την εβδομάδα, τις δηλώσεις της σκηνοθέτιδας του έργου, Ευγενίας Σάλτα. Η σκηνοθέτης μιλάει για το περιεχόμενο του έργου, τα μηνύματα που αυτό μεταφέρει στην σημερινή καταπιεστική κοινωνική πραγματικότητα, την εξομοίωση του με τις σημερινές σύγχρονες και όχι πάντα μοντέρνες τάσεις της σημερινής κοινωνίας, εξηγώντας τους λόγους, που την οδήγησαν στην διασκευή του συγκεκριμένου έργου.
Το έργο ο «Αρχοντοχωριάτης» είχε χαρακτηριστεί από τον ίδιο το συγγραφέα του, όπως μας ανέφερε και η κ.Σάλτα, ως κωμωδία- μπαλέτο, η οποία δημιουργήθηκε ύστερα από επιθυμία του Λουδοβίκου 'ΙΔ το 1670. Στην ουσία είναι ένα μείγμα λόγου, μουσικής, τραγουδιών και χορού με βασικούς συμμετέχοντες τον βασιλιά και τους αυλικούς του και λάμβανε χώρα στην Αυλή του παλατιού.
Ο Μολιέρος με τη δημιουργία αυτού του έργου αλλά και άλλων παρόμοιων μοναδικών και αξεπέραστων δημιουργημάτων, κατάφερε να ανάγει το Γαλλικό Θέατρο στο κορυφαίο σκαλί του Ευρωπαϊκού θεατρικού χώρου, αφήνοντας στις επόμενες γενιές δημιουργών, μια πλούσια παρακαταθήκη, η οποία μέσα από το πηγαίο ταλέντο του καθενός εμπλουτίζεται και αποκτά ιδιαίτερη αξία.
Έτσι και στο έργο της κ. Σάλτα, όπου η σάτιρα κυριαρχεί και μένει αναλλοίωτη μέσα στο χρόνο, οι θεατές έχουν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν, μέσα από το πρόσωπο του κυρίου Καραμπόνικου, που είναι ο πρωταγωνιστής, τις ομοιότητες και τις πεποιθήσεις της τότε εποχής, που βαδίζουν αναλλοίωτες μέσα στους αιώνες έως σήμερα και χαρακτηρίζουν την υφή της σημερινής πραγματικότητας.

848ARXONTOXORIATHS02

Λίγα λόγια για το έργο

Στην ερώτηση, για το τι στα αλήθεια πραγματεύεται το έργο, η σκηνοθέτης, απάντησε, πως θεωρεί, ότι ο «Αρχοντοχωριάτης» είναι, ίσως κατά τη γνώμη της, η πιο διάσημη κωμωδία του Μολιέρου και πως ο ίδιος ο Μολιέρος την είχε χαρακτηρίσει «κωμωδία-μπαλέτο», εξηγώντας συγχρόνως, πως η «κωμωδία-μπαλέτο» είναι ένα είδος ψυχαγωγίας – μιούζικαλ της εποχής της – που συνδυάζει λόγο, μουσική, τραγούδια και χορό και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές στην Αυλή του Λουδοβίκου του ΙΔ΄, κατά παραγγελία του οποίου γράφτηκε το 1670, όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως. Ο «Αρχοντοχωριάτης» είναι μία κωμωδία-παραγγελία του βασιλιά, αλλά αποτελεί ταυτόχρονα, όπως υποστήριξε, μία κοινωνική σάτιρα και ένα ανθρώπινο δράμα. Το έργο καυτηριάζει τον νεοπλουτισμό της αστικής τάξης, που προσπαθεί να μιμηθεί την υψηλή κοινωνία, φτάνοντας στα όρια της γελοιότητας. Ήρωας του έργου είναι ο κύριος Καραμπονίκος, ένας έμπορος υφασμάτων, που κέρδισε πολλά χρήματα και θέλει να μιμηθεί τους ευγενείς, τους καλούς τρόπους συμπεριφοράς, την μόρφωσή τους και την άνεσή τους. Είναι ναρκισσιστής, εγωιστής και μεγαλομανής, που θέλει να παραστήσει τον αριστοκράτη. Μοναδική του σκέψη, είναι να γίνει ευγενής, με οποιονδήποτε τρόπο. Φοράει αρχοντικά ρούχα, προσπαθεί να αποκτήσει την επιτηδευμένη μόρφωση της αριστοκρατίας, χορεύει, κάνει μαθήματα γαλλικών, yoga και περιτριγυρίζεται από δασκάλους και έναν ευγενή, ο οποίος συνεχώς του αποζητά χρήματα. Προσπαθεί να παντρέψει την κόρη του με έναν ευγενή, πιστεύοντας ότι έμμεσα θα γίνει και αυτός ευγενής.
Όσον αφορά το κοινωνικό επίπεδο, η κ. Σάλτα ανέφερε πως, ο «Αρχοντοχωριάτης», δεν καταγγέλλει μόνο την εκπαίδευση των ευγενών, γελοιοποιώντας τον Καραμπονίκο, αλλά καταγγέλλει επίσης και τους ευγενείς που επωφελούνται των δικαιωμάτων της τάξης τους.

848ARXONTOXORIATHS03

Η διαχρονική αξία του έργου του Μολιέρου

Στην ερώτηση, ποια ιδέα γεννήθηκε μέσα της και οδηγήθηκε στην επιλογή αυτού του έργου, η κ.Σάλτα ανέφερε, πως «αυτό που με έκανε να επιλέξω τελικά το συγκεκριμένο έργο είναι, η διαχρονική ισχύς του «Αρχοντοχωριάτη». Ακόμη και σήμερα, με την οικονομική κρίση που ζούμε, συναντάμε πολλούς τύπους σαν τον κύριο Καραμπονίκο» και συνέχισε, προσθέτοντας, ότι πιστεύει, πως στο πρόσωπό του, οι θεατές μπορούν να αναγνωρίσουν πολλά ομοιότυπα της σύγχρονης κοινωνικής ζωής.
Προηγουμένως αναφέρθηκε η μεγάλη διαχρονική αξία του συγκεκριμένου έργου του Μολιέρου, με την κ. Σάλτα να κάνει λόγο για «αναμφισβήτητη διαχρονική ισχύς του Αρχοντοχωριάτη», αφού τα γνωρίσματα των χαρακτήρων και τα γεγονότα, που περιγράφονται στο έργο, συναντούνται πολύ συχνά στη σημερινή εποχή. Στο συγκεκριμένο έργο, ο Μολιέρος παρουσιάζει την ανθρώπινη ματαιοδοξία, την ματαιοπονία του ανθρώπου, που πασχίζει να υπερβεί το φραγμό της κοινωνικής του θέσης και των ικανοτήτων, που διαθέτει, με την κ.Σάλτα, να συμπληρώνει, πως ''η ανθρώπινη ματαιοδοξία δεν αποτελεί μόνο ένα διαχρονικό λογοτεχνικό μοτίβο. Η ιστορία έχει να επιδείξει πάρα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που πάσχισαν με κάθε μέσο να γίνουν «κάποιοι», οι πράξεις των οποίων έχουν συνέπειες , όχι και τόσο ανώδυνες για τους ίδιους και τους συνανθρώπους τους, κάτι που βλέπουμε στον «Αρχοντοχωριάτη»'' και συμπλήρωσε με νόημα πως «ο νεοπλουτισμός και η ακόρεστη δίψα για αξιώματα , καλά κρατεί μέχρι σήμερα».

848ARXONTOXORIATHS04

«Ο εσωτερικός κόσμος του Αρχοντοχωριάτη δεν διαφέρει με αυτόν του σημερινού ανθρώπου»

Στην συνέχεια, η σκηνοθέτης του έργου ερωτήθηκε, με αφορμή το γεγονός, πως αυτή η κλασική κωμωδία του Μολιέρου αποτυπώνει το κοινωνικοοικονομικό γίγνεσθαι του 1670 και έχοντας συγχρόνως την ευθύνη διασκευής του στην σημερινή εποχή, εάν πιστεύει, πως υπάρχουν ιδιαίτερες αλλαγές του τότε σε σχέση με σήμερα. Η κ. Σάλτα επεσήμανε, πως «μπορεί η εξωτερική εμφάνιση του ήρωα, να μην μοιάζει καθόλου με τον σύγχρονο τρόπο ντυσίματος, αλλά ο εσωτερικός κόσμος του Αρχοντοχωριάτη, δεν διαφέρει καθόλου. Στο έργο αυτό, ο Μολιέρος, σκιαγραφεί μία τάξη που χάνεται, την τάξη των ευγενών και την νέα τάξη που δημιουργείται, αυτή των πλουσίων αστών». Συνεχίζοντας, ανέφερε, πως «άλλωστε και σήμερα, συναντάμε πολλούς που πιστεύουν ότι με τα χρήματα θα κερδίσουν γνώση και κοινωνική καταξίωση. Μεγαλομανείς, ναρκισσιστές, που αγωνίζονται, να κρύψουν αυτό που πραγματικά είναι, πίσω από αξιώματα και τίτλους. Δεν έχουν το θάρρος να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα. Τυφλώνονται από το πάθος τους για εξουσία ξεγελιούνται με τα ωραία λόγια των αυλοκολάκων, γελοιοποιούνται και καταπιέζουν την προσωπικότητά τους». Κατέληξε, θέλοντας να απαντήσει στην ερώτηση, λέγοντας, «Όχι, πιστεύω ότι, δεν έχουν αλλάξει πολλά από τότε μέχρι σήμερα. Ωστόσο φέρνοντας την παράσταση μας στο σήμερα δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την κυριαρχία της τεχνολογίας και των social media, έντονο στοιχείο που χρησιμοποιούμε πολύ καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης».

Ευγ. Σάλτα: Ίσως όλοι κρύβουμε μέσα μας κάποια από τα χαρακτηριστικά του «Αρχοντοχωριάτη», το θέμα είναι να μπορούμε να τα διαχειριστούμε, να παραδεχτούμε τις αδυναμίες μας, να τις αντιμετωπίσουμε, να αποφύγουμε την γελοιοποίησή μας – που ποτέ δεν την βλέπουμε – γιατί πάντα βλέπουμε την καμπούρα αυτού που προπορεύεται

Προχωρώντας την συζήτηση με την κ. Σάλτα και με αφορμή δηλώσεις του Γιάννη Μπέζου, σε συνέντευξή του στη Ναυτεμπορική, το 2015, σχετικά με τον Αρχοντοχωριάτη, όπου είχε πρωταγωνιστήσει πριν λίγα χρόνια και ο οποίος είχε δηλώσει πως ο Μολιέρος «τοποθετεί απέναντί μας έναν καθρέφτη, για να δούμε τις αδυναμίες μας, κι εμείς γελάμε, διότι νομίζουμε ότι καθρεφτίζεται ο διπλανός μας», ερωτήθηκε η κ. Σάλτα, εάν αυτά τα χαρακτηριστικά όντως ζουν τελικά μέσα σε όλους τους ανθρώπους της κάθε εποχής και τους χαρακτηρίζουν ανά γενιές, χωρίς να μπορούν να το παραδεχθούν και ταυτόχρονα να απεμπλακούν, λόγω των αδυναμιών της ανθρώπινης φύσης. Η σκηνοθέτης απάντησε, πως πιστεύει ότι αυτά τα χαρακτηριστικά υπάρχουν μέσα στην ψυχή του ανθρώπου σε όλες τις εποχές χωρίς να έχει σημασία η εποχή την οποία διανύουμε χρονικά. «Ίσως όλοι κρύβουμε μέσα μας κάποια από τα χαρακτηριστικά του «Αρχοντοχωριάτη», το θέμα είναι να μπορούμε να τα διαχειριστούμε, να παραδεχτούμε τις αδυναμίες μας, να τις αντιμετωπίσουμε, να αποφύγουμε την γελοιοποίησή μας – που ποτέ δεν την βλέπουμε – γιατί πάντα βλέπουμε την καμπούρα αυτού που προπορεύεται» συμπλήρωσε μεταξύ άλλων και συνέχισε δηλώνοντας, πως «η μεγαλομανία, η φιλαυτία και ο υπέρμετρος εγωισμός, με μαθηματική ακρίβεια θα μας οδηγήσουν στην δυστυχία την δική μας , αλλά και των ανθρώπων που είναι δίπλα μας».

Κάλεσμα σε όλον τον κόσμο στην πρεμιέρα και συμμετοχή της παράστασης στο 2ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου του Δήμου Μονεμβασιάς τον Ιούλιο

Κλείνοντας την άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση με την Ευγ. Σάλτα, της ζητήσαμε, να μεταφέρει το δικό της μήνυμα, ενόψει της πρεμιέρας, προς τον κόσμο των Μεγάρων και της Νέας Περάμου. Η σκηνοθέτης κάλεσε τον κόσμο να έρθει και να παρακολουθήσει την παράσταση, διότι είναι ένα έργο κλασσικό, που θα κάνει τους θεατές να διασκεδάσουν, να εκτονωθούν από τα καθημερινά προβλήματα τους, να γελάσουν και «γιατί όχι να προβληματιστούν», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά . Πρόσθεσε δε, πως θέλει να εκφράσει τη χαρά της και την αίσθηση τιμής που πλέον την διακατέχει, διότι η παράστασή της επιλέχθηκε να συμμετέχει στο 2ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου του Δήμου Μονεμβασιάς, αναφέροντας, πως «ανάμεσα, σε πάρα πολλές υποψηφιότητες από όλη την Ελλάδα , η παράστασή μας, η παράσταση της Θεατρικής Ομάδας της ΔΗΚΕΔΗΜΕ, επιλέχθηκε, ως μία από τις έντεκα παραστάσεις, που θα συμμετέχουν, τον Ιούλιο, στο 2ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου του Δήμου Μονεμβασιάς» και κάλεσε όλους τους συμπολίτες μας, να έρθουν στην όμορφη Μονεμβασιά και να περάσουν μαζί ωραίες θεατρικές στιγμές, σε αυτή την πολύ όμορφη πολιτιστική εκδήλωση του Δήμου Μονεμβασιάς. Κλείνοντας, θέλησε να ευχαριστήσει προσωπικά, όλη την ομάδα του θεάτρου, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στον Παναγιώτη Σταμπόλα, ο οποίος υποδύεται τον Καρμπόνικο, λέγοντας, πως είναι ένας ιδιαίτερα ταλαντούχος ηθοποιός, που προσφέρει συνεχώς και αφιλοκερδώς για πάνω από είκοσι χρόνια, στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης και που στην ουσία όλο το έργο βασίζεται στο δικό του ρόλο. Βέβαια, ευχαρίστησε, πέραν των ηθοποιών, που μετέχουν και όλους τους συντελεστές, που έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για την παράστασή και ιδιαίτερα τη ΔΗΚΕΔΗΜΕ τον πρόεδρο Σπ. Κορώση και την αντιπρόεδρο Κ. Καστάνη, που από την πρώτη στιγμή τους έχει αρωγούς στην προσπάθειά της.

Για την πραγματοποίηση της παράστασης εργάστηκαν οι παρακάτω:
Σκηνοθεσία/Διασκευή κειμένου: Ευγενία Σάλτα
Βοηθός σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Δέλτα
Κινησιολογία/Χορογραφίες: Μαρισία Σπίνου
Σκηνογραφία: Αιμιλία Κούρσου
Μουσική επιμέλεια: Ευγενία Σάλτα – Μαρισία Σπίνου – Αλέξανδρος Δέλτα
Σχεδιασμός φωτισμού: Σπύρος Κρεμμύδας
Ηχοληψία: Άγγελος Χιώτης
Ενδυματολόγοι: Αθηνά Μήλεση – Μαρία Καραντώνη
Υλοποίηση κουστουμιών: Δέσποινα Τσουρουφλή – Κωνσταντίνα Αυγουστή
Φωτογραφίες/Art trailer:ΕυγενίαΣάλτα (About art)
Υπεύθυνη Επικοινωνίας/Αφίσες/Πρόγραμμα:Αλέκα Σταματιάδη
Για το σκηνικό εργάστηκαν οι:
Ελαιοχρωματισμοί σκηνικού: Παναγιώτης Σταμπόλας
Ξυλουργικές εργασίες: Τάκης Κουμάντος
Ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις: Γιάννης Κολλιαλής
Βοηθοί εργασιών: Παναγιώτης Σταμπόλας,Αλέξανδρος Δέλτα, Λευτέρης Διαμαντόπουλος, Γιάννης Σάλτας, Μαίρη Δρένη, Σωτηρία Μουστάκα, Θεοδώρα Πανταζή
Ηθοποιοί:
• Παναγιώτης Σταμπόλας(Κος Καραμπονίκος)
• Μαρία Καραντώνη (Κα Καραμπονίκου-Καθηγήτρια Γαλλικών)
• Λεωνίδας Σταμπόλας (Καθηγητής Μουσικής-Λεώ)
• Βίκυ Φατούρου (Καθηγητής Χορού-Ζωή)
• Λένα Δαλάκα (Μυρτώ)
• Δημήτρης Κιπινής (Ιορδάνης)
• Αθηνά Μήλεση (Κλιμεντίνη)
• Κατερίνα Κορόγιαννη (Δασκάλα Γιόγκα)
• Θεοδώρα Πανταζή (Κίτς)
• Αλέξανδρος Δέλτα (Παρουσιαστής) *19/05 Αντικατάσταση ρόλου (Κίτς)
Χορός:
• Μαρισία Σπίνου
• Αλέξανδρος Δέλτα
• Βασίλης Παπασίδερης
• Φαίη Ρήγα
• Παναγιώτης Μωραίτης
• Χριστίνα Κοντοκώστα
• Νίκος Κολλιαλής