AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

18.11.2018

Ο καιρός μας

 

847DS

Συντριπτικό ΟΧΙ στον «Κλεισθένη 1» είπε με ισχυρή πλειοψηφία το Δημοτικό Συμβούλιο Μεγάρων, όπου στο πλαίσιο της σχετικής απόφασης της ΚΕΔΕ συζήτησε εκτενώς το νομοσχέδιο.
Το Δημοτικό Συμβούλιο τάχθηκε με ισχυρή πλειοψηφία υπέρ της απόσυρσης του νομοσχεδίου και της κατάρτισης νέου, μετά από διάλογο με την αυτοδιοίκηση.
Όλοι όσοι τοποθετήθηκαν, (πλην του Γιαν. Μιχάλαρου που υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου), εξέφρασαν τη ριζική αντίθεση τους στο νομοσχέδιο αφήνοντας να εννοηθεί πως πρόκειται για νομοσχέδιο που αποσκοπεί στην ποδηγέτηση της αυτοδιοίκησης.
Ο κ. Σταμούλης από την πλευρά του, αφού ανέλυσε κάποια από τα βασικά στοιχεία του νέου νομοσχεδίου που προωθεί ο Υπουργός Εσωτερικών Παν. Σκουρλέτης σχετικά με τον τρόπο εκλογής των δημοτικών αρχών αλλά και την κατανομή των εδρών με την θέσπιση της απλής αναλογικής, έκανε λόγο για σύστημα που θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα στην λειτουργία των Δήμων.
«Η εφαρμογή της απλής αναλογικής με προβληματίζει, αν και είναι σωστό ό, τι ποσοστό παίρνει ο καθένας να εκπροσωπείται. Όμως λειτουργικά και αν δεν αλλάξουν άλλα πράγματα θα μπορέσει να λειτουργήσει ο δήμαρχος;» αναρωτήθηκε ο δήμαρχος Μεγαρέων εκφράζοντας την απορία του. Κλείνοντας την τοποθέτηση του και απαντώντας σε ερώτηση που του τέθηκε σχετικά με την θέση που έχει για το προς ψήφιση νομοσχέδιο ο κ. Σταμούλης ήταν ξεκάθαρος, απαντώντας πως δεν συμφωνεί με την απλή αναλογική.

Γιαν. Μαρινάκης: Πρόκειται για αντιμεταρρύθμιση και νόμο έκτρωμα

«Νομοθετικό πυροτέχνημα» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο πρώην δήμαρχος Γιαν. Μαρινάκης εκφράζοντας και αυτός την αντίθεση του στον «Κλεισθένη 1». Ο κ. Μαρινάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο κομμάτι της εφαρμογής της απλής αναλογικής στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, τονίζοντας πως δημιουργείται μπάχαλο. Ο επικεφαλής του συνδυασμού «Νέο Ξεκίνημα» είπε πως πρόκειται για αντι-μεταρρύθμιση και νόμο έκτρωμα, επισημαίνοντας τους κινδύνους που μπορεί να επιφέρει στην εκάστοτε διοίκηση. Θέτοντας ως παράδειγμα κάποια πιθανή ανεξαρτητοποίηση δημοτικών συμβούλων τρεχούσης της νέας δημοτικής περιόδου, τόνισε πως εάν γίνει αυτό οι δημοτικοί σύμβουλοι που θα έχουν ανεξαρτητοποιηθεί είτε θα εισχωρήσουν σε κάποια άλλη δημοτική παράταξη, είτε θα δημιουργήσουν μια ακόμα δημοτική παράταξη ανεξαρτήτων δημοτικών συμβούλων. «Δεν ξέρω πως μπορεί να το χαρακτηρίσει ο καθένας αυτό, εγώ το θεωρώ βεβήλωση του δημοκρατικού θεσμού και της λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης υποστηρίζοντας πως μια τέτοια ενέργεια θα έχει παραπλανήσει ακόμη και τους πολίτες που με την ψήφο τους θα έχουν δείξει την εμπιστοσύνη τους σε συγκεκριμένα πρόσωπα.
Κλείνοντας ο κ. Μαρινάκης είπε πως ο «Κλεισθένης 1» αποτελεί στρατηγική της κυβέρνησης που επιδιώκει να παραμείνει με κάθε τρόπο στην εξουσία γι’ αυτό και προχωρά στην «μπαχαλοποίηση» της τοπικής αυτοδιοίκησης από την αρχή έως το τέλος, ζητώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Γ. Μπερδελής: Νόμος που δεν έχει την ευρύτερη συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων θα αποτύχει

Από την πλευρά του ο επικεφαλής του συνδυασμού «Τώρα» Γ. Μπερδελής έθεσε σπουδαία ζητήματα, σχετικά με την νέα νομοθετική πρόταση της κυβέρνησης για την αυτοδιοίκηση προβληματίζοντας το σώμα.
Ο κ. Μπερδελής αφού δήλωσε πως η Ελλάδα της αποκέντρωσης είναι η πραγματική Ελλάδα της δημοκρατίας, εξέφρασε την βεβαιότητα πως ένα νομοθετικό εγχείρημα που δεν έχει την ευρύτερη συναίνεση των πολιτικών δυνάμεων αλλά και των δήμων, θα αποτύχει. Αφήνοντας στην άκρη το εκλογικό σύστημα και ιδιαίτερα την απλή αναλογική, ο κ. Μπερδελής στάθηκε κυρίως στα θέματα που σχετίζονται με την οικονομική αυτοτέλεια του δήμου, επισημαίνοντας ότι η νέα νομοθετική πρόταση που έχει τεθεί προς διαβούλευση δεν προσδιορίζει και αυξάνει τα ποσοστά των ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι). Αυτό όπως είπε έχει ως αποτέλεσμα ο κάθε δήμος να είναι έρμαιο του εκάστοτε υπουργού που θέλει να πολιτευτεί στην περιοχή αλλά και του εκάστοτε περιφερειάρχη.
Ο δημοτικός σύμβουλος της ελάσσονος αντιπολίτευσης ανέφερε πως η διοικητική μεταρρύθμιση στην Ελλάδα ενώ εξαγγέλλεται από την εκάστοτε κυβέρνηση ουδέποτε πραγματοποιείται. Αυτό (όπως είπε) είναι μια παθογένεια του ελληνικού κράτους εδώ και αρκετές δεκαετίες, όπου η κάθε μεταρρύθμιση στη χώρα μας έχει κυρίως το όραμα ενός υπουργού που θεωρεί πως εκτελεί πολιτικό έργο μόνο και μόνο με την ψήφιση ενός νόμου. «Οι υπουργοί έχουν την νοοτροπία πως το υπουργείο τους ανήκει και είναι ισόβιοι ιδιοκτήτες του» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπερδελής τονίζοντας πως τέτοιου είδους νόμοι όπως ο «Κλεισθένης 1» γίνονται με τους πέριξ έμπιστους συμβούλους των υπουργών αδιαφορώντας για τα συντεταγμένα όργανα της κοινωνίας όπως αυτά εκφράζονται, αλλά και για τη συμμετοχή της δημόσιας διοίκησης που εγγυάται την συνέχεια του κράτους και των νόμων.

“Μετά τον «Κλεισθένη 1» και ο «Κλεισθένης 2»”

Συνεχίζοντας την τοποθέτηση του ο κ. Μπερδελής γνωστοποίησε τα ακόλουθα: «Αν και πολλοί δεν το γνωρίζουν μετά τον «Κλεισθένη 1» θα ακολουθήσει και ο «Κλεισθένης 2» που θα πραγματοποιηθεί μετά τη συνταγματική αναθεώρηση. Αυτό τι σημαίνει; Ότι για ακόμα μια φορά σκεπτόμαστε αποσπασματικά. Δηλαδή δεν γνωρίζουμε στο μέλλον τι θα είναι ο «Κλεισθένης 2», και αυτός θα είναι ο λόγος της αποτυχίας, αφού όλα θα μπορούσαν να γίνουν όχι αποσπασματικά αλλά με βάση ένα ενιαίο και μακρόχρονο σχέδιο».
Όσο για την απλή αναλογική ο κ. Μπερδελής είπε πως αυτή είναι η μεγάλη διαφορά σε σχέση με τον Καλλικράτη. Δανειζόμενος τα λόγια του υπουργού Π. Σκουρλέτη επεσήμανε ότι η κυβέρνηση με την εφαρμογή της απλής αναλογικής στοχεύει να δημιουργήσει μια κουλτούρα συναινέσεων, συνεργασιών, διαβούλευσης και συνθέσεων με στόχο την διαμόρφωση πλατιών πλειοψηφιών μέσα στα δημοτικά συμβούλια. «Πρόκειται για λόγια μεγάλα από την πλευρά του κ. Σκουρλέτη» ανέφερε σχετικά ο κ. Μπερδελής τονίζοντας πως δεν πρέπει ο καθένας για τους λόγους του να απορρίψει ντεφάκτο μια τέτοια πολιτική σύλληψη.
Σε αυτό το σημείο και φέρνοντας παράδειγμα που αφορούσε απάντηση του κ. Σταμούλη στον ίδιο τον κ. Μπερδελή όταν ο τελευταίος ζήτησε από τον δήμαρχο να τεθεί ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου το θέμα της ΔΕΜ, ο κ. Μπερδελής αναρωτήθηκε: «Μήπως τελικά αυτό το δημαρχοκεντρικό πρότυπο διοίκησης που δεν το έχει μόνο ο δικός μας δήμαρχος αλλά και πολλοί άλλοι, έκαναν τον υπουργό να σκεφτεί ως εναλλακτική λύση αυτό το νομοθέτημα»;
Τα επόμενα ερωτήματα του έμπειρου αιρετού ήταν το εξής: «Και όταν δεν υπάρχει συναίνεση ή συνεννόηση τι γίνεται; Ξαναγίνονται εκλογές; Παύει να λειτουργεί το δημοτικό συμβούλιο ή λειτουργεί σε μια χαώδη κατάσταση όπου ο καθένας δεν θα ξέρει τι συμπέρασμα να βγάλει αλλά και ποια προβλήματα του τόπου θα λύσει»;
Όλα αυτά τα ερωτήματα όπως υποστήριξε ο κ. Μπερδελής δεν απαντώνται στην πρόταση του υπουργού. Ερωτήματα που όπως προαναφέραμε προβλημάτισαν ακόμη περισσότερο το δημοτικό συμβούλιο.

Αντ. Χοροζάνης: ΝΑΙ στην απλή αναλογική, ΌΧΙ στο αντιλαϊκό περιεχόμενο του νομοσχεδίου

Την αποδοχή της απλής αναλογικής σαν εκλογικό σύστημα για την εκλογή των δημοτικών αλλά και περιφερειακών συμβουλίων γνωστοποίησε στην τοποθέτηση του ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αντ. Χοροζάνης.
Παράλληλα όμως ζήτησε την απόσυρση του «Κλεισθένη 1» χαρακτηρίζοντας το νέο νομοσχέδιο αντιδραστικό και αντιλαϊκό ως προς το περιεχόμενο του. Όπως είπε ο κ. Χοροζάνης με το νομοσχέδιο αυτό η κυβέρνηση προχωρά σε νέα ληστεία του λαϊκού εισοδήματος με την ένταξη στην ανταπόδοση και των υπηρεσιών πρασίνου, δηλαδή στα ήδη ψηφισμένα μέτρα που εξανεμίζουν το εισόδημα των νοικοκυριών προστίθεται άλλο ένα μέτρο που θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των ανταποδοτικών τελών από το 2019.
Επίσης προχωρά σε σταδιακή μεταφορά των νέων φορολογικών βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και νομιμοποίηση παλιών μέσων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Είναι κάτι που προαναγγέλλεται και προδικάζει μια σειρά από διατάξεις, όπου σε αυτές τις κατηγοριοποιήσεις των δήμων καθώς και άλλες που φέρνουν σειρά αλλαγών ως προς την κατανομή των ΚΑΠ. Εκφράζοντας ξεκάθαρα τις θέσεις όλων των συνδυασμών που στηρίζουν την «Λαϊκή Συσπείρωση» ο κ. Χοροζάνης τόνισε πως η κυβέρνηση στην προσπάθεια της να αποπροσανατολίσει την κουβέντα και να αποκρύψει τον αντιλαϊκό προσανατολισμό του νομοσχεδίου, βάζει σαν «το τυρί στην φάκα» το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής για τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια.

Γιαν. Μιχάλαρος: Το τοπικό bulling της πλειοψηφίας στη μειοψηφία τελειώνει

Άποψη υποστηρικτική προς το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση εξέφρασε ο Γιαν. Μιχάλαρος. Ο επικεφαλής των «Ενεργών Πολιτών» υπεραμύνθηκε του «Κλεισθένη 1» τονίζοντας πως με το νέο εγχείρημα η απλή αναλογική είναι νόμος του κράτους και στην τοπική αυτοδιοίκηση, κάνοντας λόγο για «ένα ραντεβού που 70 χρόνια αγωνιζόμαστε να πραγματοποιηθεί και επιτέλους γίνεται πράξη».

Αναλυτικά η τοποθέτηση του κ. Μιχάλαρου

«Το νομοσχέδιο «Κλεισθένης 1» που πρόκειται να γίνει νόμος του κράτους επιδιώκει μια αναθεώρηση της φιλοσοφίας – λειτουργίας της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης.
Στόχος είναι η εμβάθυνση της λειτουργίας των δημοκρατικών ιδεών στη τοπική αυτοδιοίκηση. Η απλή αναλογική γίνεται πλέον νόμος του κράτους και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Είναι ένα ραντεβού που 70 χρόνια αγωνιζόμαστε να πραγματοποιηθεί και γίνεται πράξη.
Είναι ένας πάγιος αγώνας της αριστεράς και των πραγματικών ιδεολόγων δημοκρατών που σήμερα δικαιώνεται και αυτό το πραγματοποιεί μια αριστερά κυβέρνηση.
Είναι όπως το φανταζόμαστε.
Οι ακρογωνιαίες θεσμικές αλλαγές που χαρακτηρίζουν τη ποιότητα της Δημοκρατίας είναι αυτές που αφήνουν το αποτύπωμα τους στο χρόνο και στην ιστορία. Οι Δημαρχοκεντρικές πολιτικές αφήνουν τη θέση τους στις συλλογικές αποφάσεις, στις συνθέσεις απόψεων και στη συνεννόηση των δημοτικών συμβούλων.
Η λογική ότι πρέπει να κυβερνά ο ισχυρός, δηλαδή ο νικητής δήμαρχος, επιβάλλοντας προσωπικές πολιτικές και προσωπικές αποφάσεις έφτασε στο τέλος της. Και με εκπλήσσει η άποψη του προέδρου της ΚΕΔΕ και της Ν. Δημοκρατίας που στις επιχειρήσεις πιστεύουν στις ομαδικές επιχειρηματικές αποφάσεις, στη διακυβέρνηση του κράτους και στη τοπική αυτοδιοίκηση επιθυμούν «την του ενός ανδρός αρχή».
Δε μας εκπλήττουν οι θέσεις αυτές. Είναι οι ρίζες της απολυταρχίας και της Μοναρχίας. Αυτές τις ρίζες συνθλίβει το νομοσχέδιο και για αυτό πονάει πολύ.
Όσο για αυτούς που αν και δημοκράτες θα λείπουν από το ραντεβού της ψήφισης του νομοσχεδίου στη βουλή θα τους υπενθυμίσω τους στίχους του Διονύσιου Σολωμού. «Κι αν μισούνται ανάμεσα τους δε τους πρέπει λευτεριά».
Δε τους πρέπει να απολαύσουν τα οφέλη της απλής αναλογικής, δηλαδή περισσότερους αντιπροσώπους στη τοπική αυτοδιοίκηση.
Το τοπικό bulling της πλειοψηφίας στη μειοψηφία τελειώνει που η μειοψηφία ποτέ δε μπορούσε όσο δίκαια και αν ήταν τα επιχειρήματα της δεν έπειθαν τη πλειοψηφία και χάνονταν το δίκαιο της μειοψηφίας στη παντοδυναμία της συμπολίτευσης με την υπερισχυμένη αναλογική του νυν εκλογικού συστήματος της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Φοβούνται κάποιοι για συναλλαγή κάτω από το τραπέζι. Υπάρχει συναλλαγή, την γνωρίζουμε από τους Ρομά και από τα πενηντάρικα που βρίσκαμε στα εκλογικά κέντρα μέσα στους φακέλους.
Ενημερώνω ότι και σήμερα υπάρχουν δήμαρχοι με μειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο. Σας έχει κυριεύσει φόβος και τρόμος από το ποδοπάτημα της απολυταρχικής διακυβέρνησης. Όταν δεν θα υπάρχει συναίνεση θα παίρνουν όλοι οι δημοτικοί σύμβουλοι την μήνιν και την κατακραυγή του λαού.
Και ερωτώ τους αντίθετους με το νομοσχέδιο, θα φταίει η απλή αναλογική εάν δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε;
Θα φταίει η απλή αναλογική εάν δεν μπορούμε να ανεχθούμε τις δημοκρατικές αποφάσεις των πολλών ;
Θα φταίει η απλή αναλογική εάν δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε σαν ομάδα επιστημονική, με εισηγήσεις τεκμηριωμένες και με πειστήρια σοβαρά στις εισηγήσεις μας;
Θα φταίει η απλή αναλογική που δεν αντιλαμβανόμαστε την συνευθύνη στον τόπο;
Το νομοσχέδιο προβλέπει όλες τις πιθανές διοικητικές ανάγκες για την καλή λειτουργία των δήμων όπως
1 ) Επόπτη ΟΤΑ
2) Αστική ευθύνη όλων των αιρετών που προκαλούν ζημιά στους δήμους και οφείλουν να αποζημιώνουν τον δήμο από λάθη τους ή αμέλεια.
3) Προβλέπεται η διενέργεια δημοψηφισμάτων
4) Προβλέπει δημοτικό διαμεσολαβητή
5) Σύσταση διαδημοτικής Τεχνικής Υπηρεσίας και οικονομικών μελετών που θα επιτρέπει την οικονομική μελέτη για βιωσιμότητα των απόψεων και προτάσεων».