AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

24.05.2017

Ο καιρός μας

772megarikes simioseis

795meg

Σωκράτης και Φαίδρος στις όχθες του Ιλισού. (Η φωτογρ. από «ΓΕΩΜΥΘΙΚΗ»).

ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΝ ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ

ΑΠΟ την νυχτερινή αξιόλογη ραδιοφωνική εκπομπή του Ανδρέα Μαζαράκη μετεδόθη ότι ομάδα συνειδητοποιημένων Ελλήνων (συγγραφείς, δημοσιογράφοι, αρχαιολόγοι κ.λ.π.) επεσκέφθηκαν το έτος 2015 το θρησκευτικό κέντρο των αρχαίων Ελλήνων, στην Αθήνα, παρά τον Ιλισό, στο Ιερό του Πανός και εκεί έπραξαν τα δέοντα.
Τους είχε προλάβει ομάδα Μεγαρέων, που δυο χρόνια ενωρίτερα, τον Μάϊο του 2013, είχε επισκεφθή τον ίδιο χώρο, για τα δέοντα βεβαίως.
Ο χώρος αυτός περιλαμβάνει: Τον τόπο μπροστά από το άνοιγμα του πετάλου του Παναθηναϊκού Σταδίου («Καλλιμάρμαρον»). Τμήμα του ρέματος του Ιλισού, του ποταμιού που λατρεύουν οι φιλόσοφοι όλης της οικουμένης, και που το μεγαλύτερο μέρος του το μπάζωσαν οι νεοβάρβαροι και πάνω του έφτιαξαν δρόμους και κτήρια. Περιοχή του Αρδηττού. Το μέρος που στα νεώτερα χρόνια έχτισαν τον χριστιανικό Ναό της Αγίας Φωτεινής (μα καλά, δεν πήγαιναν, οι χριστιανοί, σε ένα μέρος πιο πέρα να χτίσουν τον Ναό τους, ήταν ανάγκη να τον χτίσουν πάνω στα Ιερά άλλων, εν προκειμένω των αρχαίων Ελλήνων;). Τους στύλους του Ολυμπίου Διός. Το ό,τι απέμεινε από το Σπήλαιον του Πανός κ.λ.π. Εκεί κοντά ήταν και μέρος των τειχών της πόλεως των Αθηνών.

ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΑΚΟΥΣΤΗΚΕ Ο ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ

ΤΟ μέρος αυτό στην αρχαιότητα ήταν εκπάγλου φυσικής ομορφιάς, με τα νερά του Ιλισού, χλόη, πλατάνια, λυγαριές, με τον ανθό και την ευωδιά τους. Και δίπλα εκεί μια πηγή με πεντακάθαρο και δροσερό νερό. Και υπήρχαν εκεί ιερά και αγάλματα: Του Διός, της Αγροτέρας Αρτέμιδος, της Αφροδίτης, του Ηρακλέους, του Πανός, των Νυμφών, του Αχελώου, ο Βωμός του Βορέα και άλλα. Ιερά μιας θρησκείας, της θρησκείας των αρχαίων Ελλήνων, που μ’ αυτήν οι πρόγονοί μας εμεγαλούργησαν σε κάθε τομέα. Στην ανδρεία, στην αρετή, στην σωφροσύνη, στην φιλοσοφία, στις λοιπές επιστήμες, στον αθλητισμό... παντού. Εκεί έδειχναν και το χάσμα από το οποίο τραβήχτηκαν και απορροφήθηκαν τα τελευταία ύδατα της πλημμύρας από τον κατακλυσμό... Και εκεί, στην όχθη του Ιλισού, έμελλε να διεξαχθή ο σημαντικώτερος φιλοσοφικός διάλογος που ακούστηκε ποτέ στην οικουμένη, ο διάλογος του Σωκράτους με τον μαθητή του Φαίδρο («Περί καλού ή ηθικός»).
Γράφει σχετικά ο μεγάλος φιλόσοφος Ιωάννης Ν. Θεοδωρακόπουλος (1900 - 1981) στην εισαγωγή του για τον Φαίδρο:
«Είναι πραγματικά ιερός τόπος. Έπρεπε ο τόπος να είναι ιερός, γιατί εδώ τώρα μέλλει να γίνη μια μυσταγωγία, να υμνηθή ένας θεός, και περισσότερο ακόμη πρέπει να υμνηθούν όλοι οι θεοί και ο υπερουράνιος τόπος, όπου εδρεύει το γένος τους, δηλ. τώρα θα υμνηθούν οι ιδέες του Πλάτωνος. Μέσα ακριβώς απ’ αυτό το όμορφο και ιερό τοπίο πρέπει να φανή, ότι η ρητορική δεν έχει χυμούς, δεν έχει ομορφιά, είναι στεγνό κατασκεύασμα, και ότι η φιλοσοφία με τη διαλεκτική της είναι ζωντανός λόγος, που γράφεται κατ’ ευθείαν στην ψυχή του νέου».

ΓΙΑ ΝΑ ΝΟΙΩΣΟΥΝ ΑΓΑΛΛΙΑΣΗ

ΕΚΤΟΤΕ, ανά τους αιώνες, και μέχρι τις μέρες μας, πλήθος διανοουμένων, Ελλήνων και ξένων, επισκέπτονται τον ιερόν αυτόν χώρον, για να νοιώσουν ψυχική και πνευματική αγαλλίαση, να εμπνευσθούν. Και πολλοί προσπαθούν να εντοπίσουν το ακριβές σημείο όπου έγινε ο υπέροχος διάλογος, βάσει της περιγραφής που κάνει ο μαθητής του Σωκράτους Πλάτων. Οι περισσότερες έρευνες καταλήγουν στο ότι το μέρος όπου έγινε ο διάλογος είναι σε μια όχθη του Ιλισού, στο σημείο όπου ο ποταμός αυτός τέμνει την νοητή ευθεία που ενώνει το Καλλιμάρμαρο με τους Στύλους του Ολυμπίου Διός (Ολυμπιείον). Το θέμα πάντως εξακολουθεί να παραμένη ανοιχτό για κάθε έρευνα και μελέτη...
Η σημερινή κατάσταση του λαμπρού αυτού θρησκευτικού κέντρου, λόγω εγκαταλείψεώς του από την Πολιτεία, δεν είναι αντάξια ενός τέτοιου μοναδικού ιερού τόπου των αρχαίων Ελλήνων, των προγόνων μας. (Πάλι καλά που υπάρχουν κάποιες επεξηγηματικές πινακίδες...).
...Και μη ξεχνά κανείς, πως για την μελέτη ενός τέτοιου μοναδικού διαλόγου, εκείνου του Σωκράτους με τον Φαίδρο, χρειάζεται η βοήθεια ενός «Δασκάλου». Χρειάζεται να μαθευτούν κάποια «κλειδιά» για τις λέξεις. Λ.χ. λέξεις όπως «έρως», «εραστής», «ερώμενος», κ.λ.π. δεν έχουν την σημασία που τους έδωσαν νεώτεροι, με τα χονδροκομμένα χέρια τους. Είχαν τότε πνευματική σημασία. Απόηχος αυτής της σημασίας έχει μείνει και τώρα, όταν λ.χ. λέμε : «Έχει έρωτα με τον αθλητισμό» ή: «Είναι εραστής της επιστήμης του», κ.λ.π.